Rabu, 29 April 2009

Assalamualaikum warga MPTAA 93-95 Kuantan.

Ingatkah lagi ketika kita menimba ilmu di sana? Indah bukan??? Masih segar diingatan kita bersama dihantar oleh keluarga dan ditinggalkan dalam keadaan ketakutan. Mana tidaknya, lihat wajah-wajah senior bak harimau-harimau lapar. Pulang sahaja ahli keluarga kita diratah mereka. Minggu orientasi yang kita sama-sama alami dan lalui, penuh dengan pengalaman suka dan onak duri. Aku,dan rakan sebilik dikejutkan pukul tiga pagi lalu disuruh berkokok seperti ayam jantan. Kok, kok, kok aduh derita masih segar. Maklumlah kokokan ayam tua, ha,ha,ha. Disuruh aku jadi “pailot” kapal terbang dengan seorang penumpang, bagai nak gila memandu kapal terbang nak elak awan-awan yang berkepul-kepul. Kemudian menjumam ke lembah dan naik semula macam orang gila, hua,hua,hua. Al maklum sahaja pandu kapal terbang pukul tiga pagi dengan mata merah mengantuk.

Keesokan pagi-pagi lagi, kita semua dikejutkan oleh oleh “senior” betina yang badan gempal dari bawah bangunan dia bertempit, berteriak. Kemudia dengan visel pengadil bola dia tiup sehabis kuat maka kita pun bangun dan dipaksa mandi, berus gigi, dan buang air besar dalam masa satu minit. Tak pernah dibuat orang. Mendidih, mendidih rasanya. Pergi solat subuh dan kuliah subuh. Diberi sarapan, kemudian ada kuliah orientasi oleh para senior. Diajar lagu MPTAA, lagu Guru Malaysia dan lagu negeri Pahang. Diselitkan ceramah pengenalan MPTAA oleh penceramah undangan selaku pensyarah kita.

Hari-hari akhir, kita dipaksa bermain bola baling menentang senior. Aku dikasari oleh mereka sehingga pengsan. Aku ingatkan dah tak ada di dunia lagi. Alhamdulillah aku masih bernafas hingga sekarang.Maklumlah orang berumur macam aku mana mampu bergerak cergas macam anda semua. Di hari akhir kita disimbah dan dimandikan dengan air ……….. ingat tak lagi. Yang aku tak puas hati tu orang kampung aku buat tak kenal sehinggalah hari akhir , kita dioreantasi baru dia berbual dengan aku. Bengang, bangang, kah, kah, kah. Seronok juga ya, ketika mengenang kisah silam. Dapat memperkuatkan emosi kita ketika kita berada dalam dunia keguruan yang sebenar. Terpaksa menempuh ragam dan perangai murd-murid yang pelbagai. Ada yang berlari kerika kita sibuk mengajar, ada yang bermain ada yang mengintai-intai peluang untuk mengena rakan-rakan. Ada yang lepa sahaja barang rakan dia yang punya. Ada yang ke tandas umpama beristirahat di tepian pantai. Kita tempuh dengan penuh sabar engan emosi stabil. Malah ada penjaga yang dating ke sekolah sebab tak puas hati dengan tindaan guru ang tegur kesilapan anaknya. Aku alaminya di Selangor dulu. Macam mana kawan-kawan semua? Mungkin anda juga boleh hantarkan pengalaman untuk dimuatkan dalan blog ini ke ahmadfuadsani@yahoo.com.

Semester berikutnya pengambilan bulan Jun 1993, apa lagi kita pun bentuk jawatan kuasa untuk menyambut hidangan baru tuliskan selanjutnya …………



Aku lampirkan bersama-sama, kepingan gambar kenangan yang masih dalam simpanan aku. Kita tengok bersama-sama. Kalau rakan-rakan mempunyai banyak gambar kenangan boleh emailkan kat aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan