Rabu, 29 April 2009


ZIP,ZIP,ZIP

Masih ingatkah kamu, ketika kita dikuliahkan oleh pensyarah bahasa Melayu . Ketika itu aku berada di hadapan kelas. Penyarah kita itu merupakan idola aku sebabnya beliau punyai kemahian untuk menarik perhatian pelajar. Mungkin sekarang beliau dah bergelar doktor.
Ceritanya bermula, seperti biasa beliau aktif ketika menyampaikan ilmu kepada kita. Tak kering gusi kalau beliau mengajar. Selalu beliau tarik perhatian kita dengan ceritakan pergaduhan beliau dengan isterinya dengan cara tersendiri. Seperti seorang pahlawan di medan peperangan. Akhirnya beliau kecundang juga dengan telatah yang diaksikannya. Sedang beliau rancak beraksi di depan kelas, tiba-tiba mata kita tertumpu pada warna putih di celah-celah zip seluar. Pelajar-pelajar perempuan senyum tersipu-sipu. Yang lelaki tesengeh-sengah Setelah diamat-amati rupa-rupanya warna seluar dalam. Beliau terlupa zip seluar. Mungkin selepas buang air, tergesa-gesa beliau ke kuliah.
Kemudian keluar penghulu kelas kita, siapa lagi Sheikh Sabri la. Dibawanya pensyarah kita keluar dan dimaklumkan oleh penghulu. Malunya beliau tak terkira, terus zipkan seluar dan berlalu dari kelas kita. Ingat tak ? Kah, kah, kah . Dua, tiga hari beliau tak masuk ke kuliah kita. Aku tau beliau malu kerana tak sengaja. Dari peristiwa itulah setiap kali aku nak ke kelas aku mesti sentuh zip seluar aku, nak pastikan kepala zip berada di atas. Agar tidak diketawa oleh pelajar-pelajar aku. Semoga menjadi pengajaran buat kita yang telah bergelas guru. Walau bagaimana pun aku ingin mengucapkan terima kasih atas segala ilmu yang telah dicurahkan kepada kita, khasnya pada aku. PENSYARAH ITU MASIH MENJADI IDOLA AKU. Jika aku ke kelas untuk mengajar, pasti aksi aku sepertinya untuk menarik perhatian pelajar agar tidak terus mengelamun dan memberi perhatian kepada P&P. Namanya tak boleh disebut. Malulah dia. Tetapi memori itu mesti masih segar dalam benak rakan-rakan.

Wahai rakan-rakan yang terbaca blog ini hantarlah cerita perkembangan diri dan keluarga serta gambar anak-anak. Boleh aku selitkan dalam blog ini. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan